Mít pod kapotou turbodiesel je specifikum zejména evropského zákazníka. Ten již před delší dobou s nadšením vyměnil kultivovaný běh benzinových motorů za nízkou spotřebu i vysoký točivý moment, a to zejména u větších a rodinných vozů. A jak se technologie naftových motorů zdokonalovala, šlo tomuto rozhodnutí jen máloco vytknout. Ostatně tyto preference vypozorovaly i automobilky a lačnost Evropanů po dieselech začaly s vervou ukojovat.
Představitelé značky prozkoumali třídu kam Verso zapadá a zjistili, že více než polovinu trhu tvoří naftové šestnáctistovky, takže ji také potřebují. V rámci nové spolupráce s BMW se tak přímo nabízelo použít turbodiesel, který známe například z Mini Cooper D Countryman. Byla to dobrá volba?
Starý známý
Popisovat vzhled Versa by bylo nošením dříví do lesa. Minulý rok sice proběhla modernizace, ta se však designově zaměřila zejména na přední část, která výrazně prokoukla. Ta zadní a ostatně i celý tvar auta vypadá téměř stejně, jako u dnes již desetileté Corolly Verso. Bohužel stále se drží i typicky japonské čiré zadní svítilny, které se ke konzervativnímu zaměření auta hodí asi stejně jako raperské oblečení na golf.
V interiéru najdete další typicky japonskou věc – nápisy na tlačítkách mají každý jiný font. Jinak jde ale o příjemné místo k pobytu. Řidiče potěší zejména natočené přístroje a řadicí páka blízko volantu. Cestující vzadu budou mít radost z trojice totožných posuvných sedadel i dostatku prostoru ve všech směrech. My jsme měli k testu pouze pětimístnou verzi, šesté a sedmé místo ale bude vzhledem k rozměrům vozu vhodné pouze pro malé děti. Novinkou je informační systém Toyota Touch 2, který je intuitivní, příjemně rychlý a nabízí i možnost Google Street View či wifi připojení. Záleží pouze na tom, kterou ze tří verzí systému si pořídíte – my měli tu prostřední s navigací.
Ve voze nechyběla ani parkovací kamera, osobně ale upřednostňuji její spárování s parkovacími čidly, což Toyota v tomto případě neumožňuje. Hodnocení praktické stránky vozu je rovněž omílání již jednou řečeného, pro úplnost však dodejme, že druhá řada sedadel se dá jednoduše sklopit do roviny. Zavazadlový prostor o objemu 484 litrů má podlahu ve stejné výšce jako nakládací hranu, působí ovšem plytce. Pod podlážkou ale najdete ještě objemné úložné prostory.
Motor a převodovka – Německo-japonské souznění
Co nás však zajímá nejvíce? Jestli nový motor Versu sedl. Odpovědí je jednoznačné ano. Po nastartování se šestnáctistovka uklidní na volnoběhu, kdy je typické klepání utlumeno na spíše jemné tikání. Motor se pak v celém spektru otáček chová příjemně tiše a při konstantních rychlostech slyšíte maximálně vzdálené hučení – rozhodně nic, co by otravovalo.
Při jízdě oceníte i naladění agregátu, který neprotestuje ani v pásmu otáček mírně nad volnoběhem a poměrně nadšeně zatahuje již od nějakých 1200 otáček za minutu. Ostatně celý motor působí silněji a živěji, než by napovídalo dlouhých 12,7 s potřebných ke zrychlení z klidu na 100 km/h a maximální rychlost 180 km/h. Nemusíte se tedy bát, že by se s naloženým autem špatně předjíždělo. Naladění motoru holt umožňuje využít většinu z 82 kW a 270 N.m v příjemně širokém spektru otáček.
Přitom zpřevodování se dá nazvat jako dlouhé. Verso sice při 130 km/h na šestku točí relativně běžných 2300 otáček za minutu, nižší převodové stupně však musíte řadit až nezvykle pozdě. V městském provozu se tak budete pohybovat v dosti nízkých otáčkách, pokud neholdujete univerzální dvojce. Těžko říct, o kolik by ještě dynamika auta mohla být lepší s vhodnějšími převody, i tak to však vůbec není zlé, jenom nízké otáčky občas omezují při potřebě svižněji akcelerovat. Samotné řazení šestistupňové manuální převodovky, která údajně pochází od Toyoty, je velmi přesné a bez vůlí, byť občas lehce zadrhávající. Z dílen japonského výrobce je i systém stop-start, ten však řidiče nepotěší, protože motor startuje pomalu a s citelnými vibracemi.
Jízdní vlastnosti jsou ve třídě rodinných MPV druhořadou záležitostí, můžete říci. Nicméně Verso zatáčí lépe než většina konkurentů. Tato Toyota totiž působí pevně a jistě, takže se nemusíte bát ani trochu svižnějšího tempa. Kupříkladu francouzští sokové jsou rozevlátější a více se naklánějí. Daní za tohle chování je méně poddajný podvozek, který působí až trochu prkenně, a to i na menších šestnáctipalcových kolech. Navíc při přejezdu nerovností začnou rezonovat některé díly v interiéru, což dojem tvrdého vozu ještě umocní. Nejde však o žádnou hrůzu, odpružení nikdy nepůsobí vyloženě nepříjemně. Stáří automobilu pak pocítíte na odhlučnění, kdy občas slyšíte ty hlasitější z rozhovorů na ulici a téměř vždy odvalování kol.
Slabinou jízdy jsou také necitlivé brzdy. Přece nechcete, aby hlavy vašich ratolestí létaly zbytečně vpřed. Bohužel brzdit citlivě je docela problém. Vzhledem k nákladům na palivo to ale dost možná zvládnete překousnout. V městském provozu si Verso vzalo lehce pod sedm litrů na sto kilometrů, naopak při klidné jízdě mimo město nebyl problém stlačit odběr paliva až ke čtyřlitrové hranici. Ani při vyšších rychlostech na dálnici se nic zásadního ze sedmilitrové spotřeby nezměnilo, předpisových 130 km/h pak znamená 5,7 l na 100 km. Celkový průměr v testu 5,9 litru je všeříkající hodnota.
Závěr
Nový motor Toyotě Verso sedl a pomohl zatraktivnit tohle pět let staré MPV. Je kultivovaný, úsporný a překvapivě svižný. Zbytek vozu naplňuje očekávání o rozumném rodinném voze, byť jízda by mohla být o kousíček pohodlnější a zpřevodování vhodnější. Přesto motor od BMW přinesl velkoprostorové Toyotě tolik potřebný elán a mohl by přimět zákazníky více kupovat přehlížené Verso s dieselem.
Nejlevnější verze modelu | 479.900 Kč (Power 1.6 D-4D/82 kW) |
Základ s testovaným motorem | 504.900 Kč (Active 1.6 D-4D/82 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 573.580 Kč (Active 1.4 D-4D/82 kW) |
Plusy
- Kultivovaný a dynamický motor
- Dobré jízdní vlastnosti
- Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
- Rovná ložná plocha při sklopení zadních sedadel
- Výhodné balíčky výbavy, dobře sestavená nabídka motorů
Minusy
- Odhlučnění kabiny od okolí a kol
- Necitlivé brzdy
- Dlouhé zpřevodování zejména nižších stupňů
- Tužší podvozek
- Menší odkládací prostory
Toyota Verso 1.6 D-4D
Cena v základní výbavě: 504 900 KčCena v testované výbavě: 573 580 Kč
Základní výbava:Litá 16” kola, elektricky ovládaná okna, palubní počítač, posuvná sedadla druhé řady, parkovací kamera, multimediální systém Toyota Touch 2, manuální klimatizace, autorádio, bluetooth, USB, sedm airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání atd.
Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+15.000,-), povinná výbava (+ 1.680,-), Super paket (+ 27.000,-), navigační systém (+17 000,-).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Toyota Verso 1.6 D-4D |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 82 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 270 / 1750 – 2250 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 180 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 12.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.5 / 3.9 / 4.5 |
Emise CO2: | 119 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 484 / 1009 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1635 / 625 |
Rozměr pneu: | 205/60 R 16 |
![]() | |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry | |
a) délka (mm): | 4460 |
b) šířka (mm): | 1790 |
c) výška (mm): | 1620 |
d) rozvor (mm): | 2780 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1535 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1545 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 780 / 1000 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 620 / 860 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1010 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 960 |
k) šířka vpředu (mm): | 1480 |
l) šířka vzadu (mm): | 1460 |
délka sedáku vpředu (mm): | 500 |
délka sedáku vzadu (mm): | 450 |
výška opěradla vpředu (mm): | 600 |
výška opěradla vzadu (mm): | 580 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano |