Toyota Corolla Verso 2.0 D-4D – Žena v domácnosti (09/2002)
Turbodieselová Corolla Verso je hospodyňka k pohledaní. Nejen že zvládne skoro všechno, ale navíc si za to žádá docela málo. Hodnotit design bývá někdy nesnadné, protože mnoho vozů má velký počet nadšených příznivců i zarputilých odpůrců…
Turbodieselová Corolla Verso je hospodyňka k pohledaní. Nejen že zvládne skoro všechno, ale navíc si za to žádá docela málo.
Hodnotit design bývá někdy nesnadné, protože mnoho vozů má velký počet nadšených příznivců i zarputilých odpůrců a právě Corolla Verso k takovým patří. Jedněm se zepředu líbí, jiní jí vytýkají přílišnou optickou výšku danou vertikálně orientovanými světlomety, jiní ocení neotřelý profil, který se ovšem dalším zdá být v půlce „zlomený“, snad jen záď vozu lze hodnotit vesměs kladně.
Interiér vozu je na tom vzhledově podobně – corolla se sice oprostila od někdy až fádní jednoduchosti, vlastní japonským vozům nižší střední třídy, ovšem radikální změna k robustnosti trumfující snad i německé vzory nemusí každému vyhovovat.
Pokud jde o funkčnost, nelze však mít vůči interiéru versa mnoho připomínek. Vyšší posed je příjemný, široká sedadla však poskytují tělu menší oporu, než jakou slibují na pohled. Volant sportovního vzhledu se dobře držel, řazení patří ve třídě kompaktních MPV k dobrému průměru – dráhy jsou poměrně krátké, přesnost by mohla být lepší, chod je však přiměřeně tuhý a bez větších vůlí. U testované verze čas od času převodovka kladla mírný odpor, především dvojka při podřazování z trojky. Ocenili jsme umístění páky na výběžku středového panelu ve stylu Hondy Civic v těsné blízkosti volantu, což umožňovalo rychlou obsluhu.
Na všech čtyřech hlavních sedadlech je nabídka prostoru velkorysá,páté sedadlo vzadu uprostřed je však (jako ostatně vždy) výhodnější využít jako loketní opěrku. Zavazadlový prostor o objemu 417 l uspokojí v základním uspořádání i náruživé „stěhovatele“ čehokoliv kamkoliv, sedadla navíc lze i zcela vyjmout (což ale rozhodně nelze doporučit subtilní ženě), případně postupně zvětšovat zavazadlový prostor pouze jejich posouváním vpřed. Pokud však zrovna nepotřebujete rovnou ložnou plochu, postačí ke zvětšení prostoru pro zavazadla sklopení opěradel zadní řady sedadel.
Pod kapotou vozu se nacházel přeplňovaný vznětový dvoulitr D-4Dvýkonem 66 kW při 4000/min, jehož točivý moment vrcholí hodnotou 215 N. m v rozsahu 2200-2400 otáček za minutu. Jednotka bleskurychle žhavila a při běhu naprázdno téměř nevibrovala, probouzela se k životu však až při 2100/min a poté vcelku ochotně zabírala až do 4100/min. Žádný divoch to pochopitelně není, ale pro pohodové cestování naprosto postačuje. Do 3500/min byl motor velmi tichý, poté o sobě již dával důrazněji vědět. Dobrý dojem z pohonné jednotky umocnila její spotřeba, která během testu činila 6,9 l nafty na 100 km.
Potěšily nás jízdní vlastnosti versa. Vůz se v zatáčkách značně nakláněl, to už ale v této kategorii patří k „folklóru“, zvolené stopy se však držel poměrně dlouho. Jeho chování bylo neutrální s přechodem k nedotáčivosti, smyk však dlouho dopředu avizovaly pískající pneumatiky. Verso si nechalo líbit i ostřejší změny směru jízdy. Spolu s poměrně přesným řízením tak byl vůz dobře ovladatelný a poslušný. Také chování při brždění bylo dobré – vůz nejevil známky neklidu a samotný brzdný účinek taktéž nezklamal ani při opětovné intenzivní deceleraci. Podvozek automobilu se i vcelku dobře vyrovnával s nerovnostmi našich silnic, s výjimkou krátkých spár a děr, o jejichž přejezdu neváhal neprodleně informovat cestující.
Toyota Corolla Verso je dobrým víceúčelovým rodinným vozem – zaujme pohodlným pérováním a prostorným interiérem včetně zavazadlového prostoru, při pohodové jízdě se odvděčí nízkou spotřebou. Jízdní vlastnosti jsou solidní, brzy účinné a potěší i pocit robustnosti, který vůz poskytuje. Zapracovat by neškodilo na přesnějším řazení, dámy nepotěší těžká sedadla a nevyhovovalo nám umístění ovladače hlasitosti. Nevýhodou se také poměrně vysoká cena 748.900 Kč, která z potenciálního rodinného hitu dělá spíše auto snů. Méně vybavenou verzi s motorem 2.0 D-4D však lze pořídit již od 648.900 korun.
Cena v základní výbavě: 648 900 KčCena v testované výbavě: 748 900 Kč
Základní výbava:ABS, EBD, 2x airbag, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, imobilizér, el. otevírání skel předních dveří a ovládání zrcátek, tónovaná skla, centrální zamykání, palubní počítač, optitronová přístrojová deska, ukazatel vnější teploty, výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
Výbava testovaného vozu:základní + Verze Linea Sol: samočinná klimatizace, boční airbagy, dálkové zamykání, autorádio s přehrávačem CD, kožený volant a hlavice řadicí páky, el. otevírání zadních oken, obložení interiéru karbonem, přední mlhovky
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 66 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 215 / 2200 – 2400 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 170 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 13.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.9 / 5.3 / 6.2 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 417 / – |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1420 / 415 |
Rozměr pneu: | 195/60 R15 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry | |
a) délka (mm): | 4240 |
b) šířka (mm): | 1610 |
c) výška (mm): | 1705 |
d) rozvor (mm): | 2600 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1480 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1460 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 880 / 1070 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 700 / 920 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1070 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 960 |
k) šířka vpředu (mm): | 1480 |
l) šířka vzadu (mm): | 1480 |
délka sedáku vpředu (mm): | 480 |
délka sedáku vzadu (mm): | 470 |
výška opěradla vpředu (mm): | 610 |
výška opěradla vzadu (mm): | 570 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | ano |
Hodnocení | |
---|---|
Interiér, řízení | |
Kvalita dílenského zpracování interiéru: | 9 |
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení): | |
Palubní deska – design funkčnost: | 7 |
Prostor na zadních sedadlech – nohy: | 8 |
Prostor na zadních sedadlech – hlava: | 9 |
Odkládací plochy: | 10 |
Dojem z řízení: | 9 |
Výhled vpřed: | 8 |
Výhled vzad: | 7 |
Motor, převodovka | |
Kultivovanost chodu: | 8 |
Tah v nižších otáčkách: | 7 |
Výkon ve vyšších otáčkách: | 7 |
Hlučnost v nižších otáčkách: | 9 |
Hlučnost v vyšších otáčkách: | 7 |
Spotřeba: | 9 |
Odstupňování převodovky: | 8 |
Snadnost řazení: | 7 |
Podvozek, brzdy | |
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: | 8 |
Jízdní vlastnosti v extrému: | 8 |
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): | 9 |
Přenos hnací síly na vozovku: | 8 |
Účinnost brzd: | 10 |
Velikost zavazadlového prostoru: | 8 |
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: | 8 |
Variabilita zavazadlového prostoru: | 9 |
Poměr cena/užitná hodnota | |
Poměr cena/užitná hodnota: | 7 |
Celkové hodnocení | |
Celkové hodnocení – průměr: | 8,19 |