Toyota Corolla Verso D-4D – zapomeňte na benzín
Dieselové motory prošly v posledních letech dynamickým vývojem a zaznamenaly obrovský pokrok v kultivovanosti, výkonu i spotřebě.
Drtivá většina moderních naftových jednotek už výrazněji nerozkmitá interiér a nedráždí sluchový aparát posádky, přitom poskytne velmi dobrou dynamiku jízdy a svižnou akceleraci danou velkým točivým momentem i výkonem. I dnes můžete narazit na výjimku, která potvrzuje pravidlo, ale takových výjimek stále ubývá.
Někteří výrobci automobilů vsadili na naftu a přestože její cena v posledních měsících překonala cenu benzínu, jejich důvěra v světlou budoucnost naftových motorů neochabuje. Bezmeznou oddanost vznětovým agregátům prokázal například koncern Volkswagen (TDI), především vysoká evropská poptávka přinutila přemýšlet o naftě i takové benzínové velikány jakým je Honda. Když i japonská automobilka ukázala, že dokáže postavit silný a úsporný turbodiesel, padly všechny překážky.
Přestože odborníci nejsou ve věci budoucnosti naftových motorů jednotní, stále hlasitěji zaznívá názor, že jejich pozice ještě posílí. Ať už se tak stane či nikoliv, také Toyota bude připravena. V její nabídce figuruje v současné době několik vznětových jednotek pohánějících vozy napříč celým modelovým spektrem. V nejmenším Yarisu pracuje vznětový čtyřválec 1.4 litru s výkonem 55 kW a točivým momentem 170 Nm (2000 – 2800 ot./min.).
Corolla využívá motor stejného objemu s výkonem 66 kW a točivým momentem 190 Nm a Corolla Verso dvoulitr s výkonem 85 kW a točivým momentem 280 Nm. Na stejnou jednotku sází rovněž avensis a RAV-4 (zde má točivý moment pouze 250 Nm). V nejsilnějším land-cruiseru spaluje naftu třílitrový čtyřválec (122 kW, 410 Nm) a šestiválec 4.2 l (150 kW/430 Nm).
Lepší než benzín
Novou Corollu Verso jsme poprvé vyzkoušeli s nejsilnějším zážehovým motorem 1.8 VVT-i výkonem 95 kW/6000 ot./min a točivým momentem 170 Nm při 4200 ot./min. Automobil v nás zanechal pozitivní dojmy plynoucí z příjemného interiéru vyhovujícího zejména rodinám s dětmi prostorností a vynikající variabilitou. Motor se představil jako svižný čtyrválec s dobrým zátahem odspodu, dostatečným výkonem, ale překvapivě větší hlučností již kolem 3000 otáček.
Naftová jednotka (2.0 l, 85 kW, 280 Nm při 2000 – 2200 ot/min) nás zaujala kultivovaností, kterou dokonce předstihne i zážehovou 1.8 (především ve vyšších otáčkách). Charakteristický klapot naftového motoru je tentokrát omezen na minimum, ihned po nastartování se jednotka uklidní a zůstává klidná v polovině dostupných otáček. Postupné přidávání plynu nenarušuje klid na palubě, teprve nad 3500 otáčkami začíná hluk vzrůstat.
Dobrou zprávou je, že jednotka nemá sklony znepříjemňovat posádce život vibracemi ani duněním. Zvýšená hladina hluku vyplývá pouze z aktivity motoru ve vysokých otáčkách, přesto i v těchto končinách naftová jednotka překoná přijatelností hluku benzínovou 1.8. Na rozdíl od zážehového agregátu vydává hlubší tóny, jež se uvnitř lépe snáší.
Jede dobře
Hodnoty motoru v čele s výkonem 85 kW při 3600 otáčkách a točivým momentem 280 Nm při 2000 – 2200 otáčkách nevypadají na papíře špatně a ve skutečnosti o nic hůře. Jednotka táhne hezky odspodu, není třeba čekat na 2000 otáček, aby se něco začalo dít. Maximum točivého momentu dostupné právě na hranici 2000 otáček vám umožní si vychutnat pěkný zátah. Jakmile mine ručičkaotáčkoměru číslo 2200, nastává strmý nárůst síly.
Kolem 3000 otáček se čtyrválec s přímým vstřikováním paliva common-rail, turbodmychadlem s proměnným nastavením lopatek a mezichladičem nadechuje k závěrečnému finiši, přičemž maximum výkonu (citelnému) chrlí v 3600 otáčkách. Dalších 1400 otáček zbývajících do nástupu omezovače v 5000 otáčkách se nese ve znamení poklesu síly. Nad 4000 skutečně nemá smysl jednotku vytáčet, protože nic nového nenabídne.
Oblast využitelných otáček nedosahuje kvůli položení maximálního výkonu úrovně některých konkurentů, což v praxi znamená, že musíte obratněji zacházet s řadicí pákou. Ta, jak jsme upozorňovali v prvním testu, se bohužel posunula níže, než je zdrávo, takže musíte více ohýbat zápěstí. Na druhou stranu, naučíte-li se včasným řazením využívat točivý moment a výkon, nebudete dynamikou vozu rozhodně zklamáni.
Spotřeba nevybočuje ze standardu typického pro objemovou kategorii i segment, na hodnoty udávané výrobcem jsem tradičně nedosáhl, ale ani tyto hodnoty výrazně nepřekročil. Ve městě si verso 2.0 D-4D řeklo o 8 litrů nafty, mimo město se spokojilo s 5,4 litry nafty. Kombinovaná spotřeba při normální jízdě dosáhla 6,5 litrů na 100 km. Při sportovnějším stylu spotřeba překročila 7 litrů, při maximálně úsporné jízdě naopak klesla na 6 litrů.
Corolla Verso vedená turbodieselem se chová na cestě jistě, v zatáčkách se zbytečně nenaklání a výborně brzdí. Polepšila si rovněž převodovka. Řazení rychlostí probíhá kupodivu s větší přesností než u dříve testované verze. V interiéru Corolly Verso i tentokrát čekala spousta prostoru, maximální variabilita a příjemné materiály. Přestože testovaná výbava Terra postrádala některé z dříve popsaných prvků, působil na mě interiér příjemným, i když trochu smutnějším dojmem.
Info: Podrobné informace o interiéru, jízdních vlastnostech a video z interiéru i jízdy Corolly Verso nalezne v našem starším testu.
Pro každého něco
Pomineme-li základní motor 1.6 litru, můžete v Corolle Verso volit mezi dvěma rozdílnými způsoby jízdy. V případě zážehové 1.8 VVT-i se můžete těšit na tiché předení do 3000 otáček, ale zvukově méně příjemný projev dalších 3000 otáček, dobrou dynamiku a široký rozsah využitelných otáček. Turbodiesel D-4D kontruje celkově kultivovanějším chodem, dobrým točivým momentem, nízkou spotřebou, ale ztrácí malým rozsahem využitelných otáček.
Cenová výhoda stojí na straně benzínové varianty, za kterou zaplatíte s výbavou Terra 695.900 Kč. Stejná výbava s testovaným dieselovým motorem stojí 749.900 Kč, což znamená rozdíl 54 tisíc. Za nejlepší výbavu Sol se zážehovou 1.8 VVT-i zaplatíte 759.900 Kč (s manuální převodovkou), zatímco Sol s turbodieselem stojí už 813.900 Kč. Testovaný vůz s výbavou Terra stojí 749.900 Kč, tedy o 10.000 Kč méně než výbava Sol s motorem 1.8. Proti výbavě Sol ovšem Terra postrádá mnoho prvků. Automatickou klimatizaci nahradila klimatizace manuální, chybí okenní airbagy, dešťový senzor, automatické zatmívání vnitřního zpětného zrcátka, elektrické otevírání oken vzadu, kožený volant a hlavice řadicí páky, litá kola a loketní opěrky.
Toyota Corolla Verso D-4D
Cena v základní výbavě: 749 900 KčCena v testované výbavě: 749 900 Kč
Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, kolenní airbag, ABS s EBD a BA (brzdový asistent), elektronický stabilizační systém VSC a kontrola trakce TCS, elektronický klíč a startování tlačítkem, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky vyhřívané vnější zpětná zrcátka, rádio s CD přehrávačem, ovládání audiosoustavy na volantu, optitronová přístrojová deska, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přední třetí řada sedadel
Výbava testovaného vozu:základní
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Toyota Corolla Verso D-4D |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 85 / 3600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 280 / 2000 – 2200 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 180 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 12.6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.8 / 5.3 / 6.2 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 667 / 1563 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1615 / 525 |
Rozměr pneu: | 205/55 R16 |
![]() | |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry | |
a) délka (mm): | 4455 |
b) šířka (mm): | 1770 |
c) výška (mm): | 1660 |
d) rozvor (mm): | 2750 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1505 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1495 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 900 / 1110 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 590 / 800 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1100 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 1000 |
k) šířka vpředu (mm): | 1500 |
l) šířka vzadu (mm): | 1500 |
délka sedáku vpředu (mm): | 500 |
délka sedáku vzadu (mm): | 440 |
výška opěradla vpředu (mm): | 620 |
výška opěradla vzadu (mm): | 620 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | ano |
Hodnocení | Toyota Corolla Verso D-4D |
---|---|
Interiér, řízení | |
Kvalita dílenského zpracování interiéru: | 7 |
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení): | |
Palubní deska – design funkčnost: | 8 |
Prostor na zadních sedadlech – nohy: | 8 |
Prostor na zadních sedadlech – hlava: | 10 |
Odkládací plochy: | 9 |
Dojem z řízení: | 8 |
Výhled vpřed: | 8 |
Výhled vzad: | 7 |
Motor, převodovka | |
Kultivovanost chodu: | 9 |
Tah v nižších otáčkách: | 8 |
Výkon ve vyšších otáčkách: | 7 |
Hlučnost v nižších otáčkách: | 9 |
Hlučnost v vyšších otáčkách: | 8 |
Spotřeba: | 8 |
Odstupňování převodovky: | 8 |
Snadnost řazení: | 8 |
Podvozek, brzdy | |
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: | 9 |
Jízdní vlastnosti v extrému: | 8 |
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): | 7 |
Přenos hnací síly na vozovku: | 8 |
Účinnost brzd: | 8 |
Velikost zavazadlového prostoru: | 9 |
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: | 9 |
Variabilita zavazadlového prostoru: | 10 |
Poměr cena/užitná hodnota | |
Poměr cena/užitná hodnota: | 8 |
Celkové hodnocení | |
Celkové hodnocení – průměr: | 8,23 |
Zdroj: www.auto.cz