13. 3. 2025

    Toyota Corolla Verso je střední MPV které Toyota vyráběla v letech 1997-2009. Po třech generacích byl prodej pod tímto názvem zrušen a nástupcem se stalo novější MPV prodávané pod názvem Toyota Verso 2009-2018.

    Výměna zapalovacích cívek na Toyota Avensis 2000-2009 (Motory jsou u Corolly v podstatě stejné…)

    Vizuální kontrola zapalovacích cívek

    Vizuální kontrola zapalovací soustavy dává informace o možných příčinách problémů se zapalováním

    Vizuální kontrolu je třeba v každém případě doporučit, než se zapalovací cívka podrobí přesné kontrole funkce. Důvod: Záznam v paměti chyb, který upozorňuje na chybu v zapalovací soustavě, může být způsoben i jinými díly než zapalovací cívkou. Také může jít o systémově se překrývající problémy.

    Proto byste nejprve měli bezpodmínečně zkontrolovat:

    • Zda nejsou viditelná mechanická poškození nebo vlasové trhliny.
    • Zda elektrická kabeláž a konektory jsou nepoškozené, bez koroze a zlomů.
    • Zda baterie dává dostatečné napájecí napětí.
    • Zda je těsnění víka ventilů neporušené.

    Pokud tímto způsobem můžete vyloučit vnější příčiny poškození, měla by se zapalovací cívka podrobit přesnému testování.

     

     

    Diagnostika zapalovacích cívek měřením odporu

    Při diagnostice zapalovací cívky se měří elektrický odpor zapalovací cívky multimetrem.

    Na základě jejich elektrického odporu je možné zkontrolovat funkci konvenčních zapalovacích cívek pro tranzistorová a elektronická digitální zapalování.

    Kontrola se provádí v demontovaném stavu multimetrem. Měří se elektrický odpor primárního i sekundárního vinutí.

    Měření odporu primárního vinutí

    Odpor primárního vinutí zapalovací cívky zjistíte, když např. multimetr připojíte na svorky 15 a 1 zapalovací cívky. Pro zpravidla funkční zapalovací cívky platí následující orientační hodnoty:

    • Tranzistorové zapalování: 0,5 – 2,0 Ω.
    • Elektronické digitální zapalování: 0,5 – 2,0 Ω.
    • Plně elektronické zapalování (s jednou jiskrou a dvojitou jiskrou): 0,3 – 1,0 Ω.

    Měření odporu sekundárního vinutí

    Odpor sekundárního vinutí se měří přímo na vysokonapěťovém výstupu. Zde platí následující orientační hodnoty:

    • Tranzistorové zapalování: 8,0 – 19,0 kΩ.
    • Elektronické digitální zapalování: 8,0 – 19,0 kΩ.
    • Plně elektronické zapalování (s jednou jiskrou a dvojitou jiskrou): 8,0 – 15,0 kΩ.

     

    Zapalovací cívky: Praktické tipy pro servis

    Nevhodné provozní podmínky mohou vést ke zvýšenému opotřebení zapalovacích cívek, které zkracuje životnost zapalovacích cívek nebo vyvolá jejich poškození

    Jako mnohé jiné součásti vozidla podléhá také zapalovací cívka určitému opotřebení. Její životnost se zpravidla pohybuje mezi 60000 až 80000 kilometry – mnoho faktorů však může vést ke kratší životnosti. Před výměnou zapalovací cívky by tyto faktory měly být zkontrolovány.

    Interní zkraty vedou k přehřátí

    S přibývajícím stářím zapalovací cívky roste riziko přehřátí v důsledku interních zkratů. Od teplot nad 150 °C je zapalovací cívka definitivně neopravitelně poškozena. Ale: Velká část poškození přehřátím má příčinu v poškozeném modulu zapalování nebo vadném koncovém stupni řídicí jednotky.

    Chybné napájecí napětí

    Pokud jsou zapalovací kabely poškozeny nebo klesá výkon baterie, vede to k nedostatečnému napájení a delším dobám nabíjení zapalovací cívky. Tím může být poškozen spínač nebo koncový stupeň řídicí jednotky – a to nakonec vede k závadě zapalovací cívky.

    Mechanické poškození

    I zapalovací cívky mohou utrpět kousnutím kuny. Jiné mechanické škody jsou poškození izolace, která jsou způsobena unikajícím olejem – např. když těsnění víka ventilů netěsní dostatečně.

    Chyba kontaktu

    Pokud je zapalovací cívka poškozena a do oblasti primární a sekundární cívky vnikne vlhkost, mohou se zvětšit přechodové odpory. Tato příčina poruchy se může vyskytnout při špatné konstrukci trysek ostřikovačů, při silném dešti nebo mytí motoru. V zimním období může být příčinou posypová sůl.

    Tepelné problémy

    Zvláště zapalovací cívky na svíčku jsou vystaveny extrémnímu horku. Také to může zkrátit životnost zapalovací cívky.

    Vibrace

    V první řadě u zapalovacích cívek na svíčku může dojít k tomu, že následkem silných vibrací v prostoru motoru dojde k prasknutí cívky.

     

    zdroj: http://www.ngk.de/

    Rady a návody

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Coinbase- Směnárna, Cryptoburza

    Nakupte nebo obchodujte s Kryptoměnami.

    Při registraci přes můj affiliate link, získáte 10 USD zdarma, pokud vložíte/nakoupíte nad 100 USD.

    affiliate link