Vítěz testu: Apollo Altrust
O testu
Na dodávkové pneumatiky směřuje v poradně velké množství dotazů, testy autoklubů se jim ale doteď úplně vyhýbali, výjimkou byly snad jen některé testy pneumatik pro karavany. I proto je tento letošní test ADACu velmi vítaný, i když jeho výsledky nejsou úplně pozitivní. Testováno bylo na voze Volkswagen Transporter v rozměru 215/65 R16C, přitom to C nakonci značí právě ono určení pro dodávky.
Výsledky jsou ve srovnání s pneumatikami pro osobní vozy celkem tristní – nejvíce se jich propadlo na mokru, neuspělo zde 9 z 16 testovaných pneumatik, mezi nimi třeba i Michelin, Uniroyal nebo Hankook. Na suchu to už pak bylo o poznání lepší, zde se do přísného měřítka testujících vešly všechny modely. Velmi zajímavý je vítěz testu – pneumatika Apollo Altrust od indického výrobce, který ale disponuje fabrikami i v Maďarsku a Nizozemsku. Velmi zajímavé je pak druhé místo GoodYear Efficientgrip Cargo, které má sice o trochu horší vlastnosti, ale zas u dodávkových pneumatik velmi důležitý kilometrový nájezd i vliv na spotřebu paliva. Nízkou cenu s ještě dostatečnými jízdními vlastnostmi pak poskytne Kumho PorTran KC53.
Proč jsou dodávkové pneumatiky o tolik horší, než ty pro osobní vozy? Na to dává ADAC jednoduchou odpověď – je zde daleko větší tlak na nájezd a úsporu paliva. Zatímco průměrná pneumatika pro SUV najede 40 tisíc kilometrů, Savě v tomto testu naměřily nájezd přes 80 tisíc, pod hranici 40 tisíc se podívaly pouze Hankook, Apollo, Nexen a Nokian. V grafu je také vidět jasná souvislost jízdních vlastností a nájezdu – vyšší nájezd téměř bez výjimky znamená horší jízdní vlastnosti. Jedinou světlou výjimkou je v tomto případě výše zmiňovaný GoodYear, který by měl zvládnout najet přes 60 tisíc kilometrů. Zajímavý je také rozdíl mezi v tomto ohledu nejlepší (Sava) a nejhorší (Nokian) pneumatikou – téměř 50 tisíc kilometrů.
Závěrem také dává ADAC doporučení – pokud vám záleží více na bezpečnosti než nájezdu, zjistěte si, zda nemůžete na svou dodávku obout pneumatiky pro osobní vozy – tuto informaci najdete většinou v TP k vozidlu, je však nutné splnit i požadovaný hmotnostní index.
Název | ohodnocení | mokro | sucho | hluk | opotřebení | spotřeba paliva | místo | cena |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Apollo Altrust | uspokojivé | 2,8 | 2,1 | 2,9 | 2,5 | 2,4 | 1. | |
GoodYear Efficientgrip Cargo cen | uspokojivé | 3,1 | 2,3 | 3,0 | 0,5 | 2,0 | 2. | |
Pirelli CARRIER cen | uspokojivé | 3,1 | 2,8 | 3,1 | 1,0 | 2,1 | 3. | |
Nokian cLine VAN cen | uspokojivé | 3,3 | 3,0 | 2,9 | 2,5 | 2,1 | 4. | |
Continental VanContact 200 cen | uspokojivé | 2,8 | 3,4 | 3,1 | 1,5 | 1,8 | 5. | |
Maxxis Vansmart MCV3+ | dostatečné | 3,7 | 2,2 | 3,0 | 0,5 | 2,3 | 6. | |
Kumho PorTran KC53 cen | dostatečné | 3,8 | 3,2 | 2,7 | 2,0 | 2,0 | 7. | |
Falken Linam VAN01 cen | nedostatečné | 4,6 | 2,8 | 3,2 | 0,5 | 2,0 | 8. | |
Uniroyal RainMax 3 VAN cen | nedostatečné | 4,6 | 3,4 | 3,1 | 1,5 | 1,9 | 9. | |
Michelin Agilis+ cen | nedostatečné | 4,9 | 2,9 | 3,3 | 0,5 | 2,2 | 10. | |
Fulda Conveo Tour 2 | nedostatečné | 5,0 | 2,4 | 3,3 | 0,5 | 1,9 | 11. | |
Nexen ROADIAN CT8 cen | nedostatečné | 5,0 | 2,3 | 2,7 | 2,5 | 1,7 | 12. | |
Sava Trenta 2 cen | nedostatečné | 5,0 | 2,3 | 3,1 | 0,5 | 2,1 | 13. | |
Semperit Van-Life 2 cen | nedostatečné | 5,1 | 3,0 | 2,9 | 1,0 | 2,2 | 14. | |
Hankook Vantra LT RA18 cen | nedostatečné | 5,5 | 2,3 | 2,9 | 2,5 | 2,0 | 15. | |
Kleber Transpro cen | nedostatečné | 5,5 | 3,6 | 2,9 | 1,5 | 2,3 | 16. |
Zdroj: testpneumatik.eu